Hoeveel calorieën mag je dagelijks eten? Dat ligt niet alleen aan je gewicht en lengte, maar ook heel erg belangrijk, is hoe actief je bent. Iemand die veel zit op een dag heeft minder calorieën nodig dan iemand die de hele dag erg actief is.

Hieronder kan je uitrekenen hoeveel calorieën jij dagelijks ongeveer nodig hebt. We geven verschillende uitkomsten. De hoeveelheid calorieën die je moet eten om op gewicht te blijven, het aantal calorieën voor als je wilt afvallen en de minimale hoeveelheid is waar je boven moet blijven om je lichaam goed te laten functioneren.

Dagelijkse caloriebehoefte berekenen
Powered by YAZIO

Wat zijn calorieën?

Met calorieën geven we de hoeveelheid energie aan welke het lichaam nodig heeft of via de voeding binnen krijgt. We praten meestal over calorieën terwijl we daar eigenlijk kilocalorieën (kcal) mee bedoelen.

Je lichaam heeft altijd calorieën nodig, of je nu sport of niet. Voor allerlei processen in je lichaam zoals het regelen van je hartslag, je ademhaling, je hersenen, je spijsvertering, het herstel van cellen en het op temperatuur blijven heeft je lichaam energie nodig. Deze energie heb je altijd nodig, daar bovenop komt nog de energie welke je nodig hebt om te bewegen. De energie welke je altijd nodig hebt wordt de ruststofwisseling of Basal Metabolic Rate (BMR) genoemd. Als je zwaar fysiek werk hebt of sport dan verbruik je meer energie. Je caloriebehoefte berekenen doe je dus altijd door goed in te schatten hoe fysiek actief je bent.

Gemiddelde caloriebehoefte

Als referentie wordt altijd het gemiddelde calorieverbruik aangehaald. De gemiddelde vrouw heeft dagelijks 2.000 kcal nodig en de gemiddelde man 2.500 kcal. De hoeveelheid energie welke je daadwerkelijk nodig hebt is echter voor iedereen anders. De hoeveelheid energie welke je nodig hebt hangt af van je geslacht, je leeftijd, je gewicht, je lengte en hoeveel je beweegt. Ieder lichaam is anders, dus ieders totale energiebehoefte verschilt ook. Ga jij je caloriebehoefte berekenen? Dan zal je zien dat dit sterk kan afwijken van de gemiddelden.

Gebruik ook de tool om je BMI te berekenen.

Je exacte calorieverbruik kan niet berekend worden met deze tool. De uitslag is om jou een richting te geven.

Volg mij op Instagram!