Een dieet is een tijdelijke (en vaak vervelende) oplossing voor overgewicht. Na het dieet verval je in oude gewoontes en zit het gewicht er vaak binnen no-time weer aan. Ik leg je kort uit hoe je nooit meer hoeft te diëten en blijvend kunt afvallen zonder je lievelingseten op te hoeven geven.

Energiebalans

Wil je afvallen, dan dien je een calorietekort te hanteren. Als je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt zul je afvallen. Krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt dan kom je aan. Zo simpel is de basis, je energiebalans moet in orde zijn.

Je kunt je calorie-inname aanpassen als je weet hoeveel calorieën je ongeveer verbruikt op een dag. Dit kan je makkelijk uitrekenen met de handige tool om je dagelijkse caloriebehoefte te berekenen*.

Eet jij gezond en in een calorietekort maar val je niet af? Dan kan het zijn dat hier een medische oorzaak voor is. Neem in zo’n geval altijd contact op met je huisarts.

De ene calorie is de andere niet

Ik ben een voorstander van flexibel “diëten”. Lekker eten wat je wilt maar wel binnen je caloriebudget. Het werkt het beste als je de 80/20 regel toepast. Tachtig procent gezond voedsel en 20 procent wat minder gezond.

Als je teveel ‘lege’ calorieën eet krijgt je lichaam namelijk alsnog te weinig goede energie binnen. Hierdoor kan je lichaam zelfs je verbranding omlaag gooien, dan wordt afvallen ineens een stuk moeilijker. Het is natuurlijk niet verstandig om 1000 kcal aan chocolade naar binnen te werken en de rest van de dag te leven op rijstwafels en een appel. Zorg dat je gedurende de dag sowieso voldoende groente en wat fruit binnenkrijgt. Dan kan je ’s avonds bij de koffie best een stukje chocola of een koekje eten, niet de hele verpakking natuurlijk 😉

Gezondere keuzes

De beste switch die je kunt maken is kiezen voor volkoren producten in plaats van ‘witte’ producten. Volkoren brood, crackers en ontbijtgranen, zilvervliesrijst en volkoren pasta. Volkoren producten zorgen dat je veel langer een verzadigd gevoel hebt. Ze voorkomen een hoge bloedsuiker en er zitten veel vezels in voor een goede darmwerking.

Eiwitten zorgen ook voor een vol en verzadigd gevoel. Je hebt ongeveer 0,8 keer je eigen lichaamsgewicht aan eiwitten nodig (als je zwaar sport meer). Weeg je 68 kilo dan heb je ongeveer 55 gram eiwitten nodig op een dag. Dit kan je halen uit eieren, zuivel, vlees, vis en peulvruchten.

Drink je veel frisdrank, vervang dit dan door de ‘zero’ versie. Vruchtensappen kun je sowieso beter laten staan. Door de toegevoegde suikers zijn deze helemaal niet zo gezond als ze lijken (en ook niet goed voor je tanden). Fruit kun je beter eten dan drinken. Dan krijg je alle vitamines binnen en je zit er langer vol van. Het beste is nog om alleen water en thee of koffie (zonder suiker/melk) te drinken.

Leer labels lezen

Kijk tijdens het doen van de boodschappen eens op de labels van producten waarvan je denkt dat ze gezond zijn. Zijn deze producten eigenlijk wel zo gezond? Kijk bijvoorbeeld eens naar de toegevoegde suikers (4 gram is een suikerklontje). Vooral de “gezonde” tussendoortjes zoals liga’s en mueslirepen zijn suikerbommen en kun je dus beter laten liggen. De suikers in je avondmaaltijd kun je verminderen door voor verse ingrediënten te gaan in plaats van pakjes en zakjes. Hier zijn vaak onnodig suikers en veel E-nummers aan toegevoegd. Kijk jij al naar de labels als je boodschappen gaat doen?

Verboden dingen zijn aantrekkelijk

Ga jezelf geen dingen verbieden want dan wordt het juist nog aantrekkelijker. Ga jezelf niet ontzien van wijn of chocolade. Maar plan een of twee keer per week een genietmomentje in. Zo kun je lekker genieten van jouw ‘guilty pleasure’ en toch afvallen. Mits je je natuurlijk aan één portie kunt houden 😉

Calorieën bijhouden

Houd een keer je calorieën een week bij. Ik denk dat je stiekem meer binnenkrijgt dan je denkt. Gebruik bijvoorbeeld de JBM Voeding app om je calorieën bij te houden.

De app is in het Nederlands te gebruiken en heeft een enorme database waar veel Nederlandse voedingsmiddelen al in staan. Via de zoekfunctie of de barcodescanner is alles makkelijk te vinden. Grappig, de app laat bij elk voedingsmiddel zien hoeveel je moet wandelen, fietsen of rennen om het aantal calorieën weer te verbranden.

Meer bewegen

Een makkelijke manier om calorieën te verbranden is meer beweging toevoegen aan jouw levensstijl. Je hoeft niet meteen drie dagen per week te gaan fitnessen. Je kan ook in en rondom huis meer bewegen. Denk aan fietsen, wandelen, traplopen, het huis schoonmaken, tuinieren, dansen, sex ( 😉 ) en nog veel meer. Haal jij per dag de 10.000 stappen of de aanbevolen 30 minuten beweging?

Gezond afvallen

Gezond afvallen betekent maximaal een halve tot een hele kilo per week. Als je per dag 500 calorieën minder nuttigt of dit verbrandt met beweging zou je een halve kilo per week af kunnen vallen. Volgens de feiten… Echter spelen je metabolisme, genetica, fitheid en omvang hierbij ook een rol. En nog beter is om niet op de kilo’s te letten maar op centimeters. Op foto’s en aan je kleren kan je het beste merken dat je bent afgevallen.

De magische pil

En als laatste, trap niet in de marketingtrucjes! Lees altijd de labels van producten. Er bestaan geen magische pillen en ook geen voedingsmiddelen die je buikvet verbranden. Fat burners zijn slecht voor je en van schokapparaatjes krijg je echt geen sixpack.

Stop nu met die stomme diëten! Op mijn website en op Instagram zal ik mijn kennis delen over gezond afvallen zonder strenge diëten en urenlang sporten. Kom nog eens terug als je geïnteresseerd bent in deze manier van afvallen (of op gewicht blijven).

Heb jij weleens een dieet gevolgd? Wat is jouw ervaring hiermee?

*Je exacte calorieverbruik kan niet berekend worden met deze tool. De uitslag is om jou een richting te geven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg mij op Instagram!