Er liggen een heleboel tussendoortjes in de winkel met verpakkingen die schreeuwen dat hun product zo’n gezonde keuze is. Maar veel van deze snacks zijn helemaal niet gezond. Ik laat je zien waarom ze ongezond zijn en wat je dan wel lekker tussendoor kunt eten zonder schuldgevoel. Weet jij hoe gezond jouw tussendoortje is?

Je kent het schap met Liga’s, Sultana’s en andere koekrepen vast wel. Iedereen heeft deze koeken wel mee naar school gekregen vroeger en ze worden nu nog veel als tussendoortje gegeten. Op de verpakkingen worden allerlei dingen vermeld waardoor het moet lijken dat dit een verantwoorde keuze is. Maar kijk eens goed naar de voedingswaarde. De meeste van deze snacks zitten vol met suiker en verzadigd vet.

Deze gezonde tussendoortjes zijn helemaal niet zo gezond als ze lijken

eierkoeken
Eierkoeken
Eierkoeken zijn jaren terug heel erg gepromoot door Sonja Bakker. Volgens haar was dit een gezond tussendoortje in je dieet. Een ‘standaard’ eierkoek bevat zo’n 100 calorieën en 11 gram suiker (bijna 3 suikerklontjes) per stuk. Het nadeel van deze koeken is dat ze niet vullen o.a. omdat er geen gebruik is gemaakt van volkoren granen. Er zijn ook volkoren eierkoeken maar deze zijn qua voedingswaarde niet veel beter.

rijstwafel met yoghurt
Rijstwafels met yoghurt
Rijstwafels met een laagje yoghurt klinkt heel gezond. Vaak is de verpakking groen, dit oogt ook gezond. Maar kijk eens goed naar de voedingswaarde. Eén rijstwafel bevat 95 calorieën, 6,7 gram suiker (1,5 suikerklontje) en 2,5 gram verzadigd vet. Dit lijkt misschien niet zo heel gek. Maar vaak zitten ze verpakt per drie stuks. En ja, die eet je natuurlijk allemaal op. Zo heb je snel 285 calorieën binnen zonder een verzadigd gevoel.

Snelle Jelle kruidkoek
Snelle Jelle kruidkoek met rozijnen
Vroeger heb ik meegekregen dat ontbijtkoek/kruidkoek goed voor je is. En ik denk vele met mij. Het eerste ingrediënt op deze verpakking is glucose-fructosestroop, oftewel suiker. Dit zegt al genoeg denk ik. Een reep bevat 199 calorieën en 27 gram suiker (bijna 7 suikerklontjes!). Ik zeg schrappen!

Sultana fruitbiscuit bosvruchten
Sultana fruitbiscuit bosvruchten
Sultana’s waren tijdens mijn schooltijd een populair tussendoortje. Deze versie met bosvruchten bevat per koekje 55 calorieën en 4,6 gram suiker (iets meer dan 1 klontje). Maar ook deze koekjes zitten weer verpakt per drie stuks en vullen voor geen meter. Zonde van je calorieën dus!

Liga Milkbreak
Liga Milkbreak melk
Vooral bij basisschool kinderen is dit een populair tussendoortje. Het bevat melk en “melk is goed voor elk”, toch? Per koekje zitten hier 91 calorieën in en 4,1 gram suiker (1 suikerklontje). Deze koekjes zijn per twee stuks verpakt dus 182 vrij lege calorieën. Het toegevoegde ijzer en calcium zou ik liever op een andere manier aan mijn kinderen (of mezelf) willen geven.

Aardbeienyoghurt
Zaanse Hoeve yoghurt met aardbeien
Nederland is een toetjes land, wij eten veel vla, yoghurt, kwark en ga zo maar door. Maar ook veel van deze “gezonde” toetjes zijn helemaal niet zo gezond. Yoghurt is gezond, fruit is gezond. Dus yoghurt met aardbeien zou gezond moeten zijn toch? Een bakje (150 gram) van deze yoghurt bevat 117 calorieën en 11,25 gram suiker (bijna 3 suikerklontjes). Eiwitten in yoghurt zouden voor een verzadigd gevoel moeten zorgen maar in dit bakje zit slechts 4,5 gram eiwitten. Een vol gevoel zul je dus zeker niet krijgen van dit bakje yoghurt.

gezonde tussendoortjes

Maar welke tussendoortjes zijn dan wel geschikt in een gezonde leefstijl?

Groente is altijd een goed idee om tussendoor te eten. Groente bevat amper calorieën, is rijk aan vitamines en vezels en het zorgt voor een verzadigd gevoel. Je kunt ook wat stukjes groente combineren met bijvoorbeeld een beetje humus of tzatziki om de boel wat smaak te geven. Kijk dan uiteraard wel weer even op de verpakking of je de gezonde versie hiervan hebt 😉

Fruit is ook altijd lekker tussendoor maar eet hiervan maximaal twee porties per dag. Fruit bevat veel fruitsuikers wat ervoor zorgt dat ze meer calorieën en koolhydraten bevatten. Fruitsuikers zijn ook slecht voor je tanden. Beperk je fruitinname daarom tot twee porties. Fruit kun je ook het beste alleen in de ochtend als tussendoortje nemen. Je kan het bijvoorbeeld samen eten met wat magere kwark of eet een appel met een beetje (100%) pindakaas.

Andere lekkere snacks zijn bijvoorbeeld wat stukjes kaas (30+), een handje nootjes (let op de hoeveelheid), een gekookt ei, cottage cheese (hüttenkäse), een soepje, vis of vlees, een stukje pure chocolade (70% cacao of meer) en rijst- of maiswafels (uiteraard zonder zout, chocola of yoghurt ;)).

Conclusie

Lees altijd de verpakking van je tussendoortje. Vaak is het zo dat als er veel marketing voor een product gebruikt wordt dit eigenlijk helemaal geen gezonde producten zijn. De natuurlijke producten in het gezonde lijstje hierboven hebben vaak geen marketing nodig. Het is altijd beter om verse en natuurlijke producten te eten als tussendoortje.

Schrik jij er van hoe ongezond jouw tussendoortje is? Wat eet jij graag tussendoor?

Disclaimer: de genoemde tussendoortjes zijn een minder gezonde keuze in een gezonde leefstijl. Ik zeg niet dat je dit nooit meer mag eten. Het gaat om de hoeveelheid en de frequentie. Af en toe een minder gezonde keuze is geen probleem. Wil je een gezonde leefstijl dan zijn er gezondere producten om uit te kiezen.

Aanbevolen artikelen

1 reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg mij op Instagram!